1- اصل و کپی شناسنامه (در صورت داشتن توضیحات کپی صفحه توضیحات ممهور به مهر ثبت احوال) (در شناسنامه های جدید: کپی صفحه محله تنظیم سند)
 
2- اصل و کپی کارت ملی
 
3- کدپستی 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمی
 
4- اصل گواهینامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر : 
  • اعتبار آن به پایان رسیده باشد.
  • مخدوش و یا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و یا اینکه مشخصات شناسنامه ای فرد و یا وضعیت جسمانی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشد.
  • مفقود شده باشد که میبایست در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائی و رانندگی صادر کننده گواهینامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه نموده و به دفتر ارایه دهند.

توجه : دارندگان گواهینامه های قدیمی (پایه دوم قدیم، پایه یکم قدیم، ب1، ب2، پ1، پ2، موتورسیکلت، انواع ویژه، تراکتور چرخ لاستیکی) میتوانند جهت صدور گواهینامه رانندگی جدید و یا تجمیع نمودن آنها، زودتر از موعد مقرر، درخواست تعویض گواهینامه رانندگی نمایند.
 
5- عکس: برای گواهینامه پایه یک، دو قطعه عکس رنگی و برای گواهینامه گروه پایه سوم ، 3 قطعه عکس رنگی در ابعاد 3x4 بدون عینک، کلاه، کراوات و آرایش (بدون پیرایش مو و محاسن)، تمام رخ به صورتی که گردی صورت معلوم و مربوط به سال جاری باشد.
 
6- اعلام گروه خونی: ارائه هر گونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و ... که گروه خونی در آن درج شده و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضا خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی کافی میباشد.

7- پرداخت مبالغ زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر
 توجه : واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
 
ردیف گواهینامه&zwnj مبلغ بابت
1 کلیه گواهینامه ها 200,000 ریال
(بیست هزار تومان)
هزینه های تعویض و تبدیل به گواهینامه هوشمند
2 10,000 ریال (هزار تومان) حق تمبر
به ازای هر سال دیرکرد از تاریخ پایان اعتبار گواهینامه می بایست مبلغ 50,000 ریال (پنج هزار تومان) که از طریق دستگاههای کارت خوان دفاتر پرداخت شود.
توجه مهم: این جریمه دیرکرد پس از گذشت یکسال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اخذ میشود.

  8- گواهی عدم اعتیاد : متقاضیان تعویض و المثنی گواهینامه پایه یکم (در تهران) جهت انجام تست اعتیاد پس از دریافت معرفی نامه از دفاتر میبایست به یکی از مراکز ذیل مراجعه نمایند:
  • بیمارستان ولیعصر(عج): تهران - بالاتر از میدان ونک
  • بیمارستان امام سجاد (ع): تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از خیابان طالقانی، کوچه مهندسی
  • درمانگاه حضرت زینب(س): شهرری - دولت آباد 
توجه :  هزینه معاینه پزشکی و انجام تست اعتیاد و ارسال گواهینامه توسط پست به آدرس متقاضی و خدمات الکترونیک به عهده متقاضی می باشد. 

 
نکات مهم مشترک بین همه گواهینامه ها:
 
الف) حضور شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در دفتر الزامی است.

ب) با ارائه مدارک فوق به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برگه معاینه چشم صادر میشود که معاینه میبایست توسط یکی از پزشکان معتمد ناجا انجام پذیرد.
  • برای تعویض گواهینامه گروه ب موقت، انجام معاینه چشم نیاز نیست و ارائه یک قطعه عکس کافیست.
  • متقاضیان بالای 70 سال بعد ازانجام معاینه چشم می بایست ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و سپس به باجه کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.
  • کسانی که قبلا گواهینامه رانندگی با لنز داشته و قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه با همان شرایط را دارند نیازی به مراجعه به شهرک آزمایش ندارند و فقط میبایست توسط پزشکان معاین معتمد ناجا معاینه شوند.
ج) در مورد کسانی که گواهینامه قبلی آنان با عینک بوده و اکنون با انجام جراحی لیزیک نیازی به استفاده از عینک ندارد تأییدیه یک پزشک معتمد ناجا در این خصوص در فرم معاینه پزشکی لازم است.

د) کسانی که قبلاً دارای نقص عضو بوده اند و یا اینکه پس از اخذ گواهینامه وضعیت جسمانی آنان تغییر پیدا نموده است، پس از انجام معاینه پزشکی، اخذ نظریه کاردان فنی شهرک آزمایش برای این اشخاص الزامی است.

هـ) افرادی که گواهینامه آنها با استفاده از با لنز طبی میباشد بعد از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی میبایست به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.
 
توجه : پس از اتمام امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل متقاضی خواهد شد که میتواند تا تاریخ اعتبار آن به مأموران راهنمایی و رانندگی ارایه شود.
 
تعرفه این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی مبلغ 292،000 ریال (بیست و نه هزار و دویست تومان) می باشد که از طریق دستگاههای کارت خوان موجود در دفاتر دریافت میشود.