چگونه ترمز کنیم

چگونه ترمز کنیم

چگونه ترمز کنیم

چگونه ترمز کنیم

یک‌‌شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵:۲۳

 

در زمان رانندگی و استفاده از ترمز پاشنه پا را روی کف اتومبیل بگذارید و با سینه پا پدال  ترمز را فشار دهید.ابتدا یک بار به نرمی فشار دهید و سپس در مراحل بعدی روی پدال برای ترمز گرفتن کامل فشار دهید.بطور ناگهانی و سریع از ترمز استفاده ننمایید.امکان دارد کنترل اتومبیل شما با مشکل مواجه گردد.

انواع استفاده از ترمز:
ترمز تند (شدید)
ترمز آهسته
نیش ترمز
 
1- ترمز تند ( شدید )
ترمزی است بسیار خطرناک و باعث تصادف و حتی المقدور نباید از ترمز تند استفاده کرد زیرا باعث می شود که اتومبیلهای پشت سر با ما تصادف کنند شاید شما ملاحظه ای نموده اید که در خیابانها و علی الخصوص بزرگراهها چند اتومبیل پشت سر هم با هم بر خورد کرده اند . علت این است که اتومبیل اول ترمز تند گرفته و بقیه نتوانسته اند کنترل کنند لذا با هم بر خورد کرده اند . در ترمز تند راننده یکدفعه و به صورت ناگهانی همه پدال ترمز را تا انتها فشار می دهد و چرخها یکدفعه قفل شده و باعث ایست ناگهانی خودرو و چه بسا سر خوردن اتومبیل می شود فقط زمانی که بحث حیات یک انسان در میان باشد می توانیم از ترمز تند استفاده کنیم . به طور مثال : هنگامی که بچه ای یکدفعه به طرف اتومبیل ما بدود .

 2 -ترمز آهسته
بهترین نوع ترمز آهسته می باشد بدین شکل که راننده همیشه از قبل جایی که می خواهد توقف کند را در نظر می گیرد به آرامی پدال ترمز را به صورت یک میلیمتر یک میلیمتر فشار می دهیم و اگر احساس کرد که نیاز به فشار بیشتری به پدال ترمز است این عمل را به صورت میلیمتری انجام می دهد . به عبارتی راننده حتما بایستی حداقل 100 متر قبل در نظر بگیرد که کجا می خواهد توقف کامل انجام دهد تا مجبور نشود به صورت ناگهانی اقدام به ترمز کند.

هماهنگی بین کلاج و ترمز
در تمام ترمزهایی که در سرعتهای زیر 10 کیلومتر انجام می دهیم بایست اول کلاج را تا آخر فشار دهیم سپس اقدام به گرفتن ترمز می نماییم. این کار باعث می شود که اولا هیچگاه اتومبیل ما خاموش نشود ثانیا با تمرکز بهتر و بیشتری می توانیم ترمز آهسته انجام بدهیم . در ترمز های بالا ی 10 کیلومتر ( به طور مثال 20- 30- 40 ) اول ترمز را به تنهایی می گیریم تا سرعت ما به زیر 10 کیلومتر برسد سپس برای اینکه اتومبیل ما خاموش نشود کلاج را تا انتها می گیریم و پس از ایست کامل دنده را خلاص می کنیم.

 3- نیش ترمز
نیش ترمز جهت کاهش و کم کردن سرعت انجام می شود و زمانی که ما قصد ایست کامل نداریم و فقط می خواهیم مقداری از سرعت خود را کم کنیم به طور مثال هنگام عبور از چراغ زرد چشمک زن چون می خواهیم رعایت احتیاط کرده باشیم از نیش ترمز استفاده می کنیم . بدین شکل که ترمز را به آرامی فشار می دهیم تا سرعت به مقدار دلخواه ما کم شود آن وقت ترمز را رها می کنیم و به حرکت خود ادامه می دهیم مثل عبور از دست اندازها.

هماهنگی بین کلاج و ترمز
در سرعتهای بالای 10 کیلومتر به طور مثال 30 یا 40 یا 50 وقتی ترمز می زنیم نیازی به گرفتن کلاج نیست چون این کار باعث خلاص شدن و شتاب گرفتن اتومبیل می شود و نیز زحمت ترمز بیشتر می شود چون کم شدن دور موتور باعث کم شدن دور چرخ می شود ولی هنگامی که ترمز ما ادامه پیدا می کند سرعت ما به مرز 10 کیلومتر کاهش پیدا کرد آنوقت باید کلاج را تا انتها فشار دهیم تا ارتباط بین چرخ و موتور قطع شود و ایستادن چرخ باعث خاموش شدن اتومبیل چرخ نگردد .
به طور کلی هنگامی که با دنده 1 در حال حرکت هستیم و می خواهیم ترمز را بگیریم باید اول کلاج را تا انتها فشار دهیم سپس اقدام به گرفتن ترمز کنیم. (در راه بندها بیشتر مجبور به این کار هستیم)

قانون ایست
قانون ایست به ما می گوید هر گاه می خواهیم این کنیم پس از اینکه اتومبیل کاملا توقف کرد بایستی اول دنده را خلاص کنیم بعد پا را از روی کلاج بر داریم در صورتی که توقف ما کمتر از 3 ثانیه طول بکشد چون می خواهیم مجددا حرکت کنیم نیازی به خلاص کردن دنده نیست ولی در صورتیکه توقف ما بیش از 3 ثانیه طول بکشد اول دنده را خلاص می کنیم سپس پا را از روی کلاج بر می داریم اگر پس از خلاص کردن دنده پا را از روی کلاج بر نداریم صفحه کلاج اتومبیل ما بی جهت فرسوده می گردد و برای دیسک اتومبیل نیز ضرر دارد .
اگر دنده را خلاص نکرده پا را از روی کلاج برداریم ارتباط بین چرخ و موتور مجددا وصل می شود و باعث می شود اتومبیل رو به جلو پرت شده و خاموش شود.

پس بنابراین قانون ایست مساوی است با:
گرفتن کلاج
ترمز آهسته
ایست کامل سپس دنده خلاص و بعد کلاج را رها می کنیم تا زمانی که قصد حرکت نداریم پا را از روی ترمز رها نمی کنیم .

انتقال ترمز
اگر توقف ما بیش از 20 ثانیه طول بکشد برای اینکه به سیستم ترمز و نیز بوستر ترمز (تقویت کننده ترمز) ما فشار نیاید اول ترمز دستی را می کشیم . بعد پا را از روی پدال ترمز برمی داریم.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...