سیستم ترمز ضد قفل یا ABS چیست؟

با سیستم ترمز ضد قفل یا ABS بیشتر آشنا شوید.

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS چیست؟

با سیستم ترمز ضد قفل یا ABS بیشتر آشنا شوید.

پنج‌‌شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵:۵۲
سیستم ترمز ضد قفل یا ABS اولین بار در سال 1930 در هواپیما ها مورد استفاده قرار گرفت و با ورود آن تحول بزرگی در صنعت هوانوردی به وجود آمد. پس از آن در سال 1975 این سیستم در کامیونهای سنگین برای کاهش تصادفات در جاده های لغزنده استفاده شد و در سال 1980 سیستم ABS وارد صنعت خودرو سازی شد.
 
یکی از مهمترین بخش های ایمنی خودرو سیستم ترمز است که مخصوصا عملکرد آن در جاده های لغزنده اهمیت زیادی دارد. متوقف کردن خودرو در جاده های لغزنده کاری خطرناک و دشوار است که در این شرایط سیستم ترمز ضد قفل یا ABS به کمک سیستم ترمز و راننده می آید.
 
 
ترمز ABS چیست ؟
 
ترمز ABS ، در واقع سیستمی است که به خودرو این امکان را می دهد که بدون قفل شدن چرخ ها، متوقف شود. سیستم ترمز ABS به شکلی است که از قفل ماندن چرخ ها در زمان ترمزگیری جلوگیری می کند و از این طریق باعث می شود کنترل خودرو به هنگام ترمز کردن از حالت پایدار خارج نشود. از مزیت های سیستم ترمز ضد قفل یا ABS می توان به توقف سریع تر و فرمان  دادن خودرو در هنگام ترمزگیری اشاره کرد.

 

ترمز

اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS
 
 
به  طور کلی سیستم ترمز ضد قفل از چهار بخش تشکیل شده است:
 
سنسورهای سرعت
 
پمپ
 
سوپاپ ها
 
کنترل کننده
 
به عنوان مثال وظیفه پمپ، بازگرداندن فشار در سیستم پس از کاهش دادن فشار توسط پمپ است.
 
 
 
نحوه عملکرد سیستم ترمز ABS
 
 
سیستم ترمز های ABS  با الگوریتم های مختلف و در مدل ها و برندهای متفاوت موجود است. در سیستم ترمز های ABS چرخ ها به حسگر هایی متصل هستند و زمانی که ترمز می کنیم این حسگر ها فشار پیستونی را بر روی ترمز خودرو کم می کنند و با کم کردن قدرت ترمز، از فشار وارده برروی چرخ ها می کاهد و در نهایت این امکان در چرخ ها به وجود می آید که دوباره حرکت کنند. در شرایط عادی، حدود پنج ثانیه  طول می کشد تا یک خودرو با سرعت 100 کیلومتر به حالت سکون کامل برسد اما یک چرخ قفل  شده در کمتر از یک ثانیه متوقف می شود.
 
وقتی ترمز ABS فعال می شود شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید که دلیل آن باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است که در برخی از ترمزهای ضد قفل، تا 15 بار در ثانیه این اتفاق تکرار می شود.
 

سیستم

 

 

 
انواع ترمزها ABS
 
 
ترمزهای ضد قفل انواع مختلفی دارند که انواع آن براساس تعداد حسگرها و کانال ها مشخص می شوند :
 
 
 
ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار سنسور سرعت: در این نوع سیستم ترمز برای هر چرخ، سنسور و سوپاپ جداگانه ای تعبیه شده که با این روش، هر سنسور، هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا بیشترین نیروی اصطکاک به هر چرخ وارد شود.
 
سه کانال و سه سنسور: از این نوع ترمز بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب تنها یک حسگر و یک سوپاپ در نظر گرفته شده است که روی محور عقب قرار دارد.
 
یک کانال و یک سنسور: این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل دیده می شود که یک سوپاپ و یک سنسور برای کنترل دو چرخ عقبی در محور عقب تعبیه شده است.

 


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...