با رانندگی بد خداحافظی کنید.

رانندگی مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش درست و تمرین و تکرار دارد. راننده خوب کسی است که بتواند در هر شرایطی بهترین تصمیم را بگیرد و بتواند امنیت خود و سرنشینان ماشین را حفظ کند در عین حال بتواند در زمان مناسب به مقصد برسد.

با رانندگی بد خداحافظی کنید.

رانندگی مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش درست و تمرین و تکرار دارد. راننده خوب کسی است که بتواند در هر شرایطی بهترین تصمیم را بگیرد و بتواند امنیت خود و سرنشینان ماشین را حفظ کند در عین حال بتواند در زمان مناسب به مقصد برسد.

سه‌‌شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹:۰۱

شاید برداشت ما از راننده خوب یا بد با آنچه واقعیت است تفاوت داشته باشد. متاسفانه راننده‌‌هایی که سرعت مطمئنه را رعایت می‌کنند و بین خطوط می‌رانند در نظر عامه آماتور هستند اما واقعیت دقیقا برعکس این ماجراست.

راننده حرفه‌ای راننده با تجربه است
بهبود مهارت رانندگی هیچ ربطی به تحصیلات آکادمیک، مدل ماشینی که سوار هستید یا جنسیت شما ندارد. تمام کلیشه‌های مرسوم در این زمینه را کنار بگذارید. ابتدا سعی کنید چهار چوب‌های یک راننده خوب را بشناسید.

مهارت هدایت و کنترل خود را بر تمامی اجزای ماشین بالا ببرید و تمرین و تکرار را فراموش نکنید. مهارت‌های خود را در شرایط سخت به چالش بکشید. به طور مثال در شرایطی که آب‌و‌هوا خراب است با رعایت نهایت دقت  سعی کنید از رانندگی فرار نکنید بدون این تجربه‌ها هیج‌گاه به راننده حرفه‌ای تبدیل نخواهید شد.

ترس خوب است یا بد؟
چطور ممکن است که فردی با هوش و استعداد فراوان نتواند کنترل اتومبیل را به دست بگیرد؟ به طور مثال دانشمند بزرگی مانند انیشتین هیچ‌گاه پشت فرمان نمی‌نشست! علت چیست؟ تنها دلیل عدم تکرار و تمرین است.

می‌بایست برای هر مهارتی در راستای درست زمان گذاشته شود و آموزش دید و تمرین کرد. علاوه بر این از نظر روحی نیز باید شرایط  رانندگی را داشت. ترس‌های بی‌جهت که در ذهن ما جای گرفته؛ ترس از تصادف کردن یا اشتباه کردن تمام ذهن و عملکرد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بازده ما به کمترین میزان ممکن می‌رساند.

هر زمان که ترس به سراغتان آمد بدانید که همین حس است که باعث می‌شود اشتباه کنید نه عدم مهارت شما! به ترس خود غلبه کنید.

آیا همه ترس‌ها بد است؟ اگر سرعت مطمئنه در جاده‌ای 80 کیلومتر بر ساعت است و از رساندن سرعت به 100 هراس دارید آیا این ترس اشتباه است؟ مسلما خیر! شما باید از هر کار غیر عقلانی بترسید. باید از عدم رعایت قانون بترسید اما در عین حال باید مهارت‌های کنترل اتومبیل را بالا ببرید. برای این کار یک راه وجود دارد. تمرین تمرین تمرین.

همه روزی آماتور بودند.
از بهبود وضعیت رانندگی خود ناامید نشوید. . به عنوان یک راننده تازه‌کار به این فکر نکنید که ممکن است سایر اتومبیل‌ها از احتیاط بیش از حد شما دچار مشکل شوند یا سرنشینان شما را سرزنش کنند.

شما حق دارید در روزهای اول پس از گواهی‌نامه یا روزهای اولی که رانندگی را شروع کرید آماتور باشید! این اصلا عیب نیست تمام رانندگانی که امروز حرفه‌ای شدند این دوره را گذرانده‌اند. پس خجالت را کنار بگذارید و با سرعت و شیوه‌ای رانندگی کنید که بتوانید حداکثر کنترل را بر روی اتومبیل داشته‌ باشید.

از تمرین ناامید نشوید.
ناامید نشوید. هیچ‌گاه از تمرین و تکرار ناامید نشوید. به شما اطمینان می‌دهیم که در نهایت حرفه‌ای خواهید شد. شاید مدت زمان این حرفه‌ای شدن در آدم‌های مختلف تفاوت داشته باشد اما در نهایت هیچ‌گاه تمرین و تکرار بی دستاورد نیست.

روزهای اول پشت چراغ قرمز ممکن است دستپاچه شوید. سایر رانندگان را معطل کنید. در کنترل دنده اتومبیل به مشکل بر بخورید و هزار و یک داستان دیگر که ممکن است با برخورد بد سایر رانندگان مواجه شوید. کاملا طبیعیست  به تمرین ادامه دهید.

نگذارید حس ناامیدی بر شما غلبه کند. بدانید که ترس شما از بسیاری از موارد منطقیست و از همین ترس برای احتیاط بیشتر‌ و دقت بیشتر استفاده کنید. به مرور که مهارت کنترل اتومبیل بیشتر شد خود به خود این ترس‌ها کم می‌شود.

رانندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید.
اگر جلسات اول تمرین بهبود حاصل نشد نگران و ناامید نشوید. هیچ‌گاه رانندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید. بگذارید یک راز را به شما بگویم. بسیاری از رانندگانی که امروز تصور می‌کنید بسیار خوب می‌رانند روزهای بسیاری بدون آنکه کسی بفهمد تمرین می‌کردند و اشتباه می‌کردند بدون آنکه شما خبر داشته باشید و پس از مدتی مهارت‌های لازم را به دست آوردند.

البته رانندگانی هم هستند که مدت طولانی به عنوان شاگرد راننده در شرایط مختلف تجربه داشتند و زمانی که خودشان راننده شدند سریعتر مهارت کسب کردند. بنابراین شرایط خود را با دیگران مقایسه کنید. صبر و حوصله به خرج دهید و به تمرین ادامه دهید.

بر قوانین مسلط باشید.
قوانین و شرایط حق‌تقدم ممکن است در اوایل رانندگی گیج کننده باشد کاری که پیش از نشستن پشت فرمان به شما کمک خواهد کرد تسلط کامل بر قوانین است.

به این ترتیب لازم نیست ذهن خود را درگیر تابلوها کنید و اعتماد به نفس شما بهبود می‌یابد. در میدان و چهارراه‌ها خیلی ساده می‌توانید تشخیص دهید که حق تقدم با چه کسی است و با اعتماد به نفس تصمیم میگیرید.

توجه داشته باشید که در رانندگی تصمیم‌گیری بسیار مهم است. پیش از آنکه اقدام به انجام کاری کنید می‌توانید تا دلتان می‌خواهد احتیاط کنید و جوانب را بسنجید اما زمانی که تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید و مطمئن هستید دیگر تردید نکنید. به طور مثال در جاده‌ای هستید دو طرفه که اجازه سبقت به شما داده شده است.

اتومبیل روبروی شما سرعت بسیار پایینی دارد و لاین روبرو خلوت است و همه چیز مهیاست تا سبقت بگیرید. زمانی که شروع به سبقت گرفتن می‌کنید وسط راه تصمیم خود را عوض نکنید! هیچ‌گاه در این شرایط تردید نکنید زیرا ترید شما حادثه ایجاد میکند.

پیش از تصمیم به انجام هر کاری ماکزیمم احتیاط را در نظر بگیرید اما پس از اجرایی شدن تصمیم‌تان با تمرکز و اعتماد به نفس کامل پیش بروید.

در آخر به شما توصیه می‌کنید که پس از آنکه راننده حرفه‌ای شدید یادتان باشد که در خیابان به رانندگان آماتور اجازه بدهید که تجربه کنند. با شکیبایی و صبر فرهنگ درست رانندگی را اجرا کنید تا رانندگان آماتور در خیابان احساس ناامنی نکنند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...