آموزش دور دو فرمانه و یک فرمانه

دور یک فرمانه و دور دو فرمانه چیست؟ رانندگی یکی از مهارت هایی است که این روزها هر فردی به یادگیری آن نیاز دارد. چرا که همواره امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد. به همین دلیل در این نوشته ابتدا تاریخچه ای از این مهارت مهم را به شما ارائه می دهیم، سپس نکاتی کلیدی در مورد دور یک فرمانه و دور دو فرمانه را نیز یاد می دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش دور دو فرمانه و یک فرمانه

دور یک فرمانه و دور دو فرمانه چیست؟ رانندگی یکی از مهارت هایی است که این روزها هر فردی به یادگیری آن نیاز دارد. چرا که همواره امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد. به همین دلیل در این نوشته ابتدا تاریخچه ای از این مهارت مهم را به شما ارائه می دهیم، سپس نکاتی کلیدی در مورد دور یک فرمانه و دور دو فرمانه را نیز یاد می دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چهارشنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷:۴۳

تاریخچه رانندگی در ایران:

جالب است بدانید که برای نخستین بار در سال هزار و دویست و هفتاد و نه هجری شمسی اتومبیل ها وارد خیابان های پایتخت ایران شدند.

اما در ابتدا یادگیری این مهارت به سبک امروز رایج نبود. حدود بیست سال بعد متخصصان این حوزه در کشور سوئد اولین آیین نامه رانندگی را نوشتند.

رئیس نظمیه وقت تهران نیز‌ دستور ترجمه این آیین نامه را به زبان فارسی داد و بعد از آن تمامی صاحبان اتومبیل ملزم به یادگیری آن شدند.

سپس بیست سال بعد نخستین آموزشگاه رانندگی در کشور ما تاسیس شد. آنطور که از نوشته های تاریخی بر می آید، نام این موسسه کورس شوفری ایران بوده است.

طبق مقررات آن زمان تمامی رانندگان ملزم بوده اند که در دوره های آموزشگاه مذکور شرکت کنند. بعد از این اتفاقات در دهه سی شمسی نخستین تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز به شهرهای ایران رسید و سیستم آموزش ‌به روزتر از گذشته شد.

ارائه تعریف دور یک فرمان:

در ابتدای این متن پرسشی را برای شما عزیزان مطرح کردیم، تا اینجا پاسخی دقیق به آن ارائه نداده ایم. اما در ادامه قصد داریم به قسمت نخست آن جوابی کامل دهیم.

دور یک فرمانه یکی‌ از رایج ترین مهارت های رانندگی‌ است. شاید در ابتدای امر‌ به نظر برسد که انجام این کار امری پیچیده است. اما فقط کافی است که اصول آن را یاد بگیرید. سپس میتوانید‌ به راحتی‌ هر زمانی که بخواهید از آن استفاده کنید.

 

آموزش دور یک فرمان

 

گام اول برای انجام دور‌ یک فرمانه:

در ابتدا نیاز است که شما اطمینان پیدا کنید که خیابانی که می‌خواهید در آن دور یک فرمانه انجام دهید، یک طرفه نیست، برخی از افراد به این نکته مهم توجه نمی‌کنند و با انجام دور‌ یک فرمانه در خیابان های یک طرفه جان خود، رانندگان و عابران پیاده را با خطری جدی روبرو می‌کنند.

به همین دلیل بندی اختصاصی در کتاب آیین نامه رانندگی برای این مورد نوشته شده است. برای درک بهتر خطرات دور زدن در خیابان یک طرفه فرض کنید که با اتومبیل خود در حال حرکت هستید و ناگهان اتومبیل دیگری سر راه شما سبز می شود و شما کنترل خودرو خود را در آن لحظه از دست میدهید و تمامی این موارد باعث می شود  اتفاق خطرناکی رخ دهد.

 

گام اول برای انجام دور‌ دو فرمانه:

همانطور که در ابتدا گفتیم در این نوشته قصد داریم در مورد دور یک فرمانه و دور دو فرمانه صحبت کنیم. یکی ‌از مهم ترین موارد در این باره توجه به خطوط طولی خیابان ها است.

برای درک بهتر این موضوع تقسیم بندی‌ از آن ارائه می دهیم. به طور کلی خطوط طولی میانه خیابان ها به سه دسته خطوط ممتد، منقطع و ترکیبی از ممتد و مقطع تقسیم می شوند.

خطوط ممتد چیست و آیا دور یک فرمانه در آن مجاز است؟

یکی از نکات مهم در مورد دور زدن یک فرمانه و دو فرمانه این است که به هیچ وجه در خیابان هایی که این خطوط قرار دارند، دور نزنید. گاهی اوقات به جای یک خط ممتد از دو خط ممتد در کنار هم استفاده می شود که همان قاعده با تاکید بیشتر بر آن صادق است.

خطوط مقطع چیست و آیا دور یک فرمانه در آن مجاز است؟

این خطوط نیز یکی دیگر‌ از انواع خطوط طولی هستند. شما در صورتی که جوانب احتیاط را به طور کامل در نظر بگیرید، می‌توانید در خیابان هایی که این خطوط قرار دارند، دور بزنید.


خطوط ترکیبی مقطع و ممتد چیست و آیا دور یک فرمانه در آن مجاز است؟

حال که با تعریف این دو خط در مطالب فوق آشنا شدیم، وقت آن است که با ترکیب این دو خط نیز آشنایی پیدا کنیم. اگر در خیابانی به صورت ترکیبی از این دو خط استفاده شده بود، شما با توجه به موقعیت خود نسبت به آن رفتار کنید. به عبارتی دیگر اگر خط نزدیک به شما خط ممتد بود، از دور زدن اجتناب کنید. ولی اگر خط نزدیک به شما مقطع بود، با احتیاط دور بزنید.

گام سوم برای انجام دور یک فرمانه:

سومین مورد در مورد انجام دور یک فرمانه انجام آن در حریم تقاطع است. به همین دلیل در ابتدا تعریفی از تقاطع ارائه می دهیم. تقاطع که در میان عوام با نام چهارراه نیز آن را می شناسیم، محل گذر دو راه از یک دیگر می باشد. تقاطع ها دسته بندی متنوعی دارند.

از انواع آن می توان به اصلی، فرعی، هم سطح و غیر‌هم‌سطح اشاره کرد. حال در صورتی که شما در یک تقاطع یا چهارراه قرار گرفتید، نباید حتی با رعایت جوانب احتیاط نیز دور بزنید.

گام چهارم برای انجام دور یک فرمانه:

حال که تا حدودی با دور یک فرمانه آشنایی پیدا کردید، وقت آن است که نکته‌ی مهم دیگری نیز در این باره به شما عزیزان بگوییم.

در خیابانی که شما دور یک فرمانه می زنید اگر به هر دلیلی در حین دور‌ زدن شما تصادفی رخ دهد، شما مقصر هستید. چرا که آن خیابان هنگام دور زدن برای شما حکم خیابان فرعی را دارد و برای سایر افراد حکم خیابان اصلی‌ را دارد.

 

ارائه تعریف از دور دو فرمانه:

دور یک فرمانه و دور دو فرمانه چیست؟ از ابتدای متن تا کنون به قسمت ابتدایی این پرسش پاسخی جامع و کامل دادیم، حال در ادامه قصد داریم تعریف دور دو فرمانه را برای شما عزیزان بیان ‌کنیم.

گام اول برای انجام دور دو فرمانه:

در گام اول برای انجام دور دو فرمانه باید توجه داشته باشید که مانند مورد قبلی تنها در خیابان هایی میتوانید دور دو فرمانه انجام دهید که خطوط طولی آن مقطع و یا ترکیبی باشد. توجه داشته باشید که در خطوط طولی ترکیبی نیز تنها در صورتی که خط نزدیک شما مقطع است میتوانید دور بزنید.

آموزش دور دو فرمان

 

گام دوم برای انجام دور دو فرمانه:

حال که با تعریف دور‌ یک فرمانه به طور کامل آشنا شدید، توجه داشته باشید که از آن میتوانید برای خیابان هایی که عرض بیشتر از دوازده متر دارد، استفاده کنید. اما اگر خیابانی عرضی کمتر داشت باید از دور دو فرمانه استفاده کنید.

نکته مهم

گاهی اوقات در کناره خیابان ها خودروهای زیادی پارک و یا توقف کرده اند. این خودروها باعث شده اند که عرض آن خیابان کمتر شود. در این شرایط استفاده از چه نوع دور زدنی مجاز است؟
درست است که عرض واقعی آن خیابان بیش از دوازده متر میباشد. اما به دلیل شرایطی خاصی که گفتیم شما تنها مجاز به استفاده از دور دو فرمانه هستید.

مراحل انجام دور دو فرمانه:

در ابتدا باید برای انجام دور دو فرمانه خودرو خود را به منتهی الیه راست ببرید و راهنمای سمت راست را روشن کنید. آینه های خود را به خوبی چک کنید و از عدم وجود اتومبیل حتی در نقاط کور نیز اطمینان حاصل کنید.

سپس در همان سمت راست که قبل تر گفتیم توقفی کوتاه داشته باشید. حال وقت آن است که راهنمای چپ خود را فعال کنید‌. بهتر است در این مرحله علاوه بر توجه به آینه ها سر خود را به عقب برگردانده و با دقت اطراف را ببینید.

زمانی که اطمینان حاصل کردید که خطری از جوانب سایر خودروها وجود ندارد، اقدام به رساندن جلوی خودرو خود به جدول خیابان کنید.

این اقدام را باید تا جایی ادامه دهید که جدول دیگر قابل دیدن نباشد. در این مرحله وقت آن است که فرمان را به سمت راست برده و به آرامی خودرو خود را حرکت دهید تا زمانی که جدول کناری با چرخ اتومبیل شما خطی موازی را تشکیل بدهند.

دوباره راهنمای راست را فعال کن

در این مرحله دوباره راهنمای سمت راست را روشن کرده و دقت کنید که آیا فاصله شما با اتومبیل های کناری مجاز است یا خیر. حال دنده عقب بزنید.

به آهسته به صورت لاک‌پشتی به عقب برانید. این اقدام را باید تا جایی ادامه دهید که پایین جدول از شیشه داخل ماشین شما قابل رویت باشد.

بعد از آن  با حرکت آهسته عقب بروید. این عقب رفتن تا جایی ادامه پیدا می کند که بخش پایینی جدول، از شیشه داخل خودرو رویت شود.

دوباره راهنمای چپ را فعال کن

دقت داشته باشید که برای انجام دور دو فرمانه نیاز است که شما دو بار راهنمای راست و دو بار راهنمای چپ بزنید. در این مرحله به این علت راهنمای چپ را فعال می‌کنید که دنده را یک کرده و با گرفتن نیم کلاچ فرایند دور زدن را به انتها برسانید.

 

چرا در دور دو فرمان ماشین خاموش میشود

شما باید در هنگام دور زدن پا را از کلاچ آرام آرام بردارید دلیل اصلی خاموش شدن ماشین همین موضوع است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...