فرار از صحنه تصادف چه عواقبی دارد؟

اگرچه تصادف خودروها امری اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود اما فرار از صحنه تصادف کاملاً غیرانسانی و غیرقانونی خواهد بود؛ اما این کار با چه جرائم و عواقبی همراه است؟ در این مطلب می‌خواهیم پاسخ این پرسش‌ها را بیابیم.

فرار از صحنه تصادف چه عواقبی دارد؟

اگرچه تصادف خودروها امری اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود اما فرار از صحنه تصادف کاملاً غیرانسانی و غیرقانونی خواهد بود؛ اما این کار با چه جرائم و عواقبی همراه است؟ در این مطلب می‌خواهیم پاسخ این پرسش‌ها را بیابیم.

یک‌‌شنبه، ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸:۳۷

فرار از صحنه تصادف چیست؟
همه کشورها قوانین مشخصی در زمینه تصادفات وسایل نقلیه و همچنین فرار از صحنه تصادف دارند هرچند جزئیات آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و برخی کشورها در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند. فرار از صحنه تصادف به معنی ترک محل تصادف بدون کمک به دیگر افراد حادثه‌دیده و بدون اطلاع یافتن نیروهای امدادی و پلیس خواهد بود. این کار جدای از غیرانسانی بودن باعث سنگین‌تر شدن مجازات فرد خاطی و همچنین افزایش هزینه‌های او خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید تصادفات وسایل نقلیه به دو دسته جرحی و غیر جرحی یا مالی تقسیم می‌شود. در تصادفات جرحی سرنشینان خودرو مصدوم یا فوت می‌شوند اما در تصادفات غیر جرحی فقط خسارت مالی به خودروها وارد می‌شود. همین امر باعث می‌شود مجازات فرار برای فرد خاطی متفاوت باشد.

مجازات فرار از صحنه تصادف جرحی
بر اساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، درصورتی‌که راننده مقصر حادثه تصادف جرحی فرار کند مجازات تصادف و فرار او این‌گونه خواهد بود: هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از‌ این کار خودداری کند؛ و یا به منظور فرار از تعقیب محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد (۷۱۴) و (۷۱۵) و (۷۱۶) محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود. در تصادفاتی که راننده باعث فوت فرد دیگری شود به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و همچنین پرداخت دیه محکوم می‌شود اما اگر از صحنه فرار کند مجازات او تشدید شده و به بیش از دو سوم حداکثر مجازات ماده‌های ۷۱۴ تا ۷۱۶ خواهد رسید. به این ترتیب حداقل زمان حبس این راننده ۲ سال به همراه پرداخت دیه خواهد بود و دادگاه نیز برای حکم او تخفیف قائل نخواهد شد.

مجازات فرار از صحنه تصادف غیر جرحی
در این حالت که تنها خسارت مالی به خودروها وارد شده است فرد خاطی مجرم نخواهد بود و تنها می‌بایست خسارت خودروی زیان‌دیده را پرداخت کند.

اثبات فرار از صحنه تصادف
پس از وقوع تصادف یکی از اولین اقدامات در این زمینه مستندسازی شرایط خواهد بود. در حقیقت مالک خودروی زیان‌دیده می‌تواند با تصویربرداری از خودروی مقصر و یادداشت شماره پلاک او، مستندات لازم را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهد. همچنین حضور شاهدان حادثه در کلانتری نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌های اثبات فرار راننده خاطی باشد.

فرار از صحنه تصادف با وجود مقصر نبودن
حتی اگر مقصر حادثه رانندگی نباشید و از صحنه فرار کنید بازهم باید منتظر عواقب قانونی باشید. بهترین کار این است که پس از وقوع حادثه در محل بمانید و با پلیس و در صورت نیاز با اورژانس تماس بگیرید. همچنین در صورت فرار از صحنه تصادف امکان پیگیری دریافت خسارت نیز وجود نخواهد داشت.

فرار از صحنه تصادف و بیمه
فرد زیان‌دیده با وجود فرار مقصر از صحنه تصادف می‌تواند خسارت خود را از بیمه بگیرد اما برای این کار شرایطی وجود دارد. اولین اقدامی که پس از وقوع تصادف و فرار مقصر باید انجام داد تماس با پلیس جهت ترسیم کروکی و گزارش حادثه خواهد بود. پس از آن می‌توان در کلانتری شکایتی را علیه راننده مقصر تنظیم کرد. در ادامه پرونده جهت بررسی و صدور رای به دادسرا فرستاده می‌شود و با اثبات جرم راننده مقصر، راننده زیان‌دیده می‌تواند پیگیر دریافت خسارت خود از بیمه شود. اگر حادثه از نوع مالی باشد کروکی تصادف و بیمه‌نامه مالک زیان‌دیده برای دریافت خسارت از بیمه کافی خواهد بود اما در صورت وقوع تصادف جرحی، فرد زیان‌دیده می‌بایست به پزشکی قانونی نیز مراجعه نماید.

آیا بیمه به راننده متواری تعلق می‌گیرد؟
اگر راننده مقصر حادثه صحنه را ترک کند بیمه شخص ثالث او همچنان خسارت تصادف را پرداخت می‌کند اما جریمه‌هایی که قانون به خاطر فرار برای او در نظر می‌گیرد می‌بایست توسط راننده خاطی پرداخت شوند.

عوامل تشدید کننده مجازات راننده فراری
عواملی که می‌توانند تشدید کننده مجازات راننده فراری باشند شامل رانندگی در حالت مستی، رانندگی با گواهینامه نامعتبر، سرعت غیرمجاز و… خواهند بود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...