چگونه در شب رانندگی کنیم ؟

چگونه در شب رانندگی کنیم ؟

چگونه در شب رانندگی کنیم ؟

چگونه در شب رانندگی کنیم ؟

یک‌‌شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹:۴۰
آفتاب که از آسمان می رود روشنایی را از دست می دهیم. اگر قرار باشد آموزش رانندگی در شب را به شکلی اصولی فراگیرد قدم اول شناخت محدودیت ها است. نکته اول کاهش قابل توجه دید شماست، دید پشت ماشین هم به طرز چشم گیری کاهش می یابد، دید پیرامونی هم تا حدود زیادی از دست می رود.
 
هر چند دید جاده بستگی به روشنایی تعبیه شده در راه و میزان نوردهی چراغ های اتومبیل دارد. نکته دیگر ساعت بیولوژیک بدن است.
 
بدن تنطیم شده که روزها بیدار باشد و شب بخوابد. حتی اگر پیش از رانندگی خواب کافی داشته باشید در برخی موارد تمرکز صد در صد نخواهید داشت. نکته دیگر عدم توانایی تشخیص موانع است. علی رغم تمام اینها رانندگی در شب مهارتی است که همه رانندگان باید آنرا فراگیرند و حتی می توان گفت افراد بسیاری از رانندگی در شب لذت می برند.
 
دلیل آن آرامش و خلوتی جاده است. این آرامش زمانی لذت بخش خواهد بود که تمامی نکات حرفه ای برای رانندگی در شب را مو به مو اجرا کنید. با ما همراه باشید تا آموزش رانندگی در شب را به صورت گام به گام و جامع در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه در شب رانندگی کنیم؟
 
آموزش رانندگی در شب گام اول 
چه تفاوتی بین رانندگی در روز و رانندگی در شب وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال موارد زیر را در نظر بگیرید تا به اهمیت آموزش رانندگی در شب پی ببرید، این موارد حاوی نکاتی است که آموزش رانندگی در شب را برایتان ملموس و ساده خواهد کرد.
 
نکته اول: تفاوت شدید آمار تصادفات در شب
به این آمار دقت کنید: اکثر سفرها در طول روز انجام می شود و آمار جابجایی در شب تنها یک چهارم از سفرها را به خود اختصاص داده؛ با این وجود، حجم بالایی از تصادفات جاده ای شب اتفاق میوفتد. آمار تصادفات رخ داده در شب سه برابر روز است و این آمار به شدت بالاست.
 
تلفات تصادفات در شب نیز آمار بالایی دارد.  با این مقدمه سعی نداریم شما را از تصادف در شب بترسانیم تنها سعی داریم تمامی نکات مورد نیاز در این خصوص را به شما یادآور شویم. آمار تصادف بالا به معنای عدم توجه رانندگان به نکات ایمنی و عدم تجهیز جاده ها و وسایل نقلیه برای رانندگی در شب است.
 
علاوه بر اینها آمار تصادفات شب در جاده هایی که به مناطق طبیعی می رسد بسیار بالاست. دلیل آن بالا رفتن تردد حیوانات در هنگام شب است.
 
حیوان به طور طبیعی به نور ماشین شما خیره می ماند و تکان نمی خورد بنابراین امکان سانحه را بالا می برد. هنگام شب چشمان حیوانات بازتاب خواهد داشت که به این ترتیب می توان حضور حیوان را در خیابان تشخیص داد.
 
هنگامی که به ناگهان در جاده به حیوان برخورید سه عامل تاثیر گذارد است: مهم ترین عامل سرعت شماست. اگر سرعت کم باشد می توانید از برخورد جلوگیری کنید. عامل دوم شرایط جاده و ماشین شماست.
 
در صورتی که جای مانور داشته باشید یا ماشین شما ترمز قوی و ایمنی بالایی داشته باشد از برخورد می توان جلوگیری کرد. عامل سوم هشیاری و مهارت شما در کنترل است. اگر هشیار عمل کنید می توانید از برخورد جلوگیری کنید.
 
اما اگر شرایط به نحوی پیش رفت که برخورد اجتناب ناپذیر بود متاسفانه برخورد به حیوان در مقابل انحراف شما از جاده تنها انتخاب خواهد بود. در این شرایط باید سریعا تصمیم بگیرید.
 

چگونه در شب رانندگی کنیم؟
 
نکته دوم: کاهش دید در شب و قدرت مانور کم در سرعت های بالا
نکته مهم آموزش رانندگی در شب یادآوری تفاوت محدوده سرعت نسبت به روز است. اگر با سرعت 96 کیلومتربرساعت حرکت می کنید، 60 متر نیاز دارید تا ماشین را نگه دارید. می دانید دید شما در شب چقدر است؟
 
اگر چراغ های خیلی خوبی داشته باشید حدود 106 تا 150 متر جلوتر را می بینید و اما اگر چراغ های متوسط و ضعیفی داشته باشید محدوده دید به 45 تا 80 کاهش خواهد داشت.
 
بیایید جمع بندی کنیم، اگر چراغ شما ضعیف باشد و سرعت 96 کیلومتر بر ساعت، مانعی بر سر راه شما قرار گیرد، آیا فرصتی برای نگه داشتن ماشین خواهید داشت؟ حتی اگر دید خوبی هم داشته باشید با از دست دادن چند ثانیه باز هم زمان برای نگه داشتن باشید بسیار محدود است.
 
نتیجه آنکه آموزش رانندگی در شب بر دو پایه استوار است؛ سرعت کم، تمرکز بالا
 
نکته سوم: تنظیم چراغ، خطر خیره شدن به نور و استفاده صحیح از نور بالا
چراغ ها باید به درستی تنظیم شود؛ حواستان به نوردهی چراغ ها باشد. می توانید برای ایجاد تغییر و بهبود نوردهی از دفترچه راهنمای ماشین استفاده کنید و تنظیمات مناسب را انجام دهید. گاهی نیز مجبور خواهید بود که برای تنظیم چراغ، ماشین را به متخصص این کار نشان دهید.
 
اما در بسیاری از موارد تنها کمی تمیزکاری چراغ ها تغییر بسیار زیادی در نوردهی ایجاد می کند. زمانی که در خیابان مشغول به حرکت هستید گاهی با نورهای خیره کننده ای مواجه می شوید و خاصیت چشم انسان خیره شدن به نور است. این دقیقا همان خطر بالقوه ای است که هنگام آموزش رانندگی در شب بارها به آن اشاره می کنند.
 
باید از این خطر آگاه باشید و سعی کنید در شرایطی که نورهای شدید وجود دارد از خیره شدن اجتناب کنید. اگر نوربالا از پشت سر بی جهت زده می شود با تکان دادن آینه راننده پشتی را متوجه کنید که نور را تنطیم کند.
 
در صورتی که از روبرو نوربالای شدید زده می شود اگر نتوانید جلو خیره ماندن به آن را بگیرید حتی ممکن است برای چند ثانیه نابینا شوید.
 
در شرایطی که نور خیره کننده از روبرو زیاد است حواس خود را به خط کشی جاده معطوف کنید و با دنبال کردن ماشین های کنار دستی و خط کشی جاده از نگاه کردن به این نورها در امان بمانید. نوربالا همیشه هم مشکل ساز نیست و اگر در جای مناسب استفاده شود یکی از ضروریت هایی است که استفاده از آنرا در آموزش رانندگی در شب در نظر می گیرند؛ نوربالا دید شما را واضح تر و وسیع تر می کند. پس وظیفه شما در استفاده از نور این است که در صورتی که ماشین از روبرو بیاید باید سریع نوربالا را خاموش کنید.
 
اگر بخواهیم رک و راست صحبت کنیم باید بگوییم که اگر ماشین روبرویی در اثر نوربالای شما، آن هم به دلیل لحظه ای دید بیشتر که بدون آن هم امکان عبور داشتید دچار سانحه شود؛ یکی از اصلی ترین مقصرها شمایید که دید او را مختل کردید.
 
پس با نوربالای بی جا حادثه ایجاد نکنید. هنگام آموزش رانندگی در شب به شما یادمی دهیم که چگونه هنگام استفاده از نوربالا درایت به خرج دهید.
 
نکته چهارم: هنگام رانندگی در شب هشیار بمانید
بسیاری از تصادفات در اثر خواب آلودگی اتفاق می افتد و طبیعی است که خواب آلودگی در شب بیشتر خواهد بود. حواستان باشد که خطر از دست رفتن هوشیاری وجود دارد و برای جلوگیری از آن تمهیداتی بیندیشید.
 
برای این کار می توانید روی سایر سرنشینان حساب کنید. در این موارد وظیفه سرنشینان است که با حرف زدن و ایجاد فضایی مناسب برای راننده او را هشیار نگه دارند. اگر تمامی سرنشینان خواب باشند ریسک خواب آلودگی راننده بیشتر است.
 
راهکار دیگر استفاده از موزیک است. موزیکی انتخاب کنید که حواستان را بیدار نگه دارد. موزیک مناسب در این شرایط بهتر است طوری انتخاب شود که حالت سرخوشی در شما ایجاد کند. بهتر است موزیک یکنواخت نشود در واقع عوض شدن آهنگ ها با ریتم های متفاوت می تواند امکان یکنواختی و از دست رفتن هوشیاری را کم کند.
 
4 نکته بالا مجموعه  نکاتی است که پیش از آموزش رانندگی در شب باید بدانید. در ادامه مهارت  های لازم برای رانندگی در شب را به شما آموزش می دهیم. یادگیری دستورالعمل زیر برای تمامی رانندگان ضروری است خصوصا کسانی که به رانندگی در شب علاقمند هستند و یا ناچارهستند که مدت زیادی در شب رانندگی کنند. رعایت دستورالعمل زیر به کاهش تصادف کمک زیادی خواهد کرد.

 

چگونه در شب رانندگی کنیم؟
 
رانندگان برای آموزش رانندگی در شب باید دو بخش از دستورالعمل ها را در نظر بگیرند. مواردی که پیش از رانندگی باید رعایت کنند و دستورالعملی که در حین رانندگی باید رعایت کنند.
 
آموزش رانندگی در شب نکاتی که پیش از رانندگی باید در نظر بگیرید.
✅ نور دهی چراغ ها را چک کنید، نور چراغ ها به مرور کم می شود، اگر احتیاج به تمیزکاری دارد حتما انجام دهید و اگر نور دهی کم است برای تعمیر آن اقدام کنید. چراغ ماشین در شب حکم چشمان شما را دارد. با چشمان بسته به دل جاده نزنید. محدوده مناسب نوردهی در شب برای چراغ های بالا 110 متر است. چراغ پایین محدوده 30 متری را باید بتواند پوشش دهد. منظور از چراغ فقط دو چراغ روبرو نیست. راهنما، چراغ ترمز را که همیشه باید چک کنید. چراغ های پلاک را فراموش نکنید. شاید ندانید اما چراغ های پلاک تاثیر خوبی بر دید ماشین پشتی دارد.
 
✅ علاوه بر چراغ سایر تجهیزات ماشین را نیز بررسی کنید. بیش از رانندگی در روز باید به ماشین اطمینان داشته باشید زیرا خراب شدن ماشین در شب خطرات بیشتری دارد. همه چیز را کنترل کنید. اگر در یک شب زمستانی قصد حرکت دارید، بدون زنجیر چرخ به هیچ عنوان ریسک نکنید که به دل جاده بزنید. شب های زمستانی با کسی شوخی ندارد. وضعیت راهها را چک کنید.
 
✅ از وجود این دو خطر پیش از راه افتادن آگاه باشید که بیش تر حواستان را جمع کنید. خطر اول کامیون ها، می دانید که اجازه تردد به کامیون ها در ساعات شب برای بسیاری از مسیرها داده می شود. بنابراین حسابی حواستان به کامیون ها باشد و بدانید که صدمات تصادف با کامیون زمین تا آسمان با سواری فرق دارد. بیش تر دقت کنید. خطر دوم زمان گرگ و میش است. دو واقع هنوز آفتاب غروب نکرده. این زمان بدترین زمان ممکن برای رانندگی است و سفرهای زیادی دم غروب انجام می شود. بدانید که نور در این لحظات اصلا مناسب رانندگی نیست، از طرفی هم اغلب موارد چراغ های ماشین و خیابان روشن نیست. هم نور کافی وجود ندارد چون رسما شب نشده و هم خطر کاهش دید به دلیل کمبود نور وجود دارد. دقت خود را در این مواقع دو چندان کنید و بدانید که لحظات پر خطریست.
 
✅ مشکلات دید در شب بیشتر گریبان افراد را خواهد گرفت. افرادی که مشکل بینایی دارند، این مشکل در شب ها تشدید می شود. کسانی که با عینک رانندگی می کنند باید حتما از دید خود با عینک مطمئن باشند، بدانید که به طور کلی نور و رنگ و قوه تشخیص در شب ها با روز تفاوت دارد و این مشکل خطر ساز است. اوضاع چشمان خود را کنترل کنید و در صورتی که برای دید در شب مشکل دارید با پزشک مشورت کنید. چشمانتان برای رانندگی در شب باید آمادگی داشته باشد.

 

چگونه در شب رانندگی کنیم؟
 
آموزش رانندگی در شب : نکاتی که در حین رانندگی باید در نظر بگیرید
✅ ماشین از روبرو می آید؟ نور بالا زده؟ دید شما را مختل می کند. در شرایطی که راننده روبرو رعایت نمی کند و نور بالا زده حواستان باشد به نور خیره نشوید. انسان ها تمایل دارند که به نور خیره شوند به این گرایش آگاه باشید و جلوی آنرا بگیرید. چگونه؟ سرعت را کم کنید، اگر می توانید از سمت راست برانید و نگاه خود را معطوف به خط سمت راست کنید، در غیر این صورت به خط کف خیابان نگاه کنید و به ماشین های کناری نگاه کنید. هر طور که می توانید جاده را در نظر بگیرید بدون آنکه به نور مقابل خیره شوید.
 
✅ ماشین پشت نور بالا زده؟ این نور آزاد دهنده از طریق آینه داخل ماشین به چشمتان می تابد. با دست آینه را تکان دهید تا ماشین پشت سری متوجه اشتباهش در استفاده از نور بالا شود. اگر متوجه نشد و مدت طولانی مجبور بودید این بی توجهی راننده پشت سری را تحمل کنید، سعی کنید آرام باشید و کمی سرعت را کم کنید چه بهتر که راننده پشتی از شما عبور کند و با تغییر دادن موقعیت آینه از شدت نور آزار دهنده کم کنید.
 
✅ خودتان قصد استفاده از نور بالا را دارید؟ با توجه به توضیحات بالا حتما متوجه شدید که نور بالای شما می تواند برای دیگری مشکل ساز باشد اما اگر در مواقع خاص استفاده شود بسیار هم مفید خواهد بود. اگر قرار است پیچ مهمی را بپیچید که از آنطرف آن اطلاع ندارید با نور بالا ماشین مقابل را آگاه کنید و پس از آن نور بالا را خاموش کنید و با سرعت پایین بپیچید. اگر جاده خیلی تاریک است، نور بالا بزنید اما حواستان به سایر ماشین ها باشد، به محض آنکه ماشینی از روبرو آمد خاموش کنید.
 
✅ سرعت بالا همیشه خطرناک است و سرعت بالا در شب مانند سم مهلک عمل می کند. شب ها تمام آنچه می بینید محدوده چراغ پیش روی شماست. پس روی چه حساب شب با سرعت 120 حرکت می کنید؟ در این سرعت به هیچ عنوان نمی توانید در مواقع لزوم ماشین را نگه دارید. سرعت بالا در شب کاری بسیار غیر عقلانی است. 20 تا 15 کیلومتر پایین تر از سرعت روز حرکت کنید. هر چه آرام تر بروید در مواقع خطر تصمیم حرفه ای تر و مناسب تری می گیرد.
 
✅ تا جایی که امکان دارد سبقت نگیرید. نه شما دید کافی دارید و نه ماشین های مقابل. شب ها با آرامش برانید
 
✅ عابر پیاده در شب ها بسیار خطرناک است. حسابی حواستان به کناره های جاده باشد که ناگهان عابران پیاده بی ملاحظه وسط خیابان نپرد.
 
✅ هوشیاری خود را حفظ کنید، اگر لازم است کمی توقف کنید و استراحت کنید، پشت رل خصوصا شب سیگار نکشید، سیگار کشیدن چند ثانیه بر روی بینایی تاثیر مخرب دارد و همین چند ثانیه برای سانحه کافیست.
 
✅ اگر تمامی نکات را رعایت کنید رانندگی در شب بسیار آرامش بخش و لذت بخش خواهد بود. سرعت پایین، دید مناسب، هوشیاری و سرعت عمل و قدرت تصمیم گیری مهم ترین ویژگی رانندگان شب است.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...