چه موقع کلاچ بگیریم ؟

همانطور که می‌دانید کلاچ یکی از بخش‌های سیستم انتقال قدرت اتومبیل است. بر سرعت ماشین تاثیر دارد، بر عملکرد موتور و همچنین بر تمای اجزای سیتم انتقال قدرت تاثیر مستقیم دارد. اهمیت استفاده از کلاچ در همان لحظه اول شروع حرکت اتومبیل برای شما نمایان می‌شود.

چه موقع کلاچ بگیریم ؟

همانطور که می‌دانید کلاچ یکی از بخش‌های سیستم انتقال قدرت اتومبیل است. بر سرعت ماشین تاثیر دارد، بر عملکرد موتور و همچنین بر تمای اجزای سیتم انتقال قدرت تاثیر مستقیم دارد. اهمیت استفاده از کلاچ در همان لحظه اول شروع حرکت اتومبیل برای شما نمایان می‌شود.

یک‌‌شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰:۳۷

همان زمان که قرار است ماشین حرکت کند و شما نمی دانید که تا کجا و با چه سرعتی پای خود را از روی کلاچ بردارید. در صورتی که به سرعت پا از روی کلاچ برداشته شود ماشین خاموش خواهد شد. اهمیت استفاده از کلاچ در هنگام دور زدن، سربالایی که باید نیم کلاچ را رعایت کنید و بسیاری از مقاطع دیگر در رانندگی بیش تر به چشم می آید.

البته در مورد ماشین های اتومات بحثی به عنوان کلاچ وجود ندارد و کسانی که قرار است با ماشین اتومات کار کنند تنها در زمان آزمون مجبور هستند در زمینه کار با کلاچ تسلط پیدا کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا قدم به قدم به شما آموزش دهیم که چه موقع کلاچ بگیریم و عملکرد کلاچ به چه صورت است:
 
با توجه به وظایف کلاچ باید چه موقع کلاچ بگیریم ؟
ابتدا باید بدانید وظیفه اصلی کلاچ چیست. برای پاسخ به این سوال باید از عملکرد حرکتی اتومبیل آگاه باشید. موتور نیروی لازم برای حرکت را تولید می کند اما سوال اینجاست که نیروی ایجاد شده در موتور چگونه به چرخ ها می رسد؟ دانستن عملکرد اتومبیل کمک می کند تا بهتر درک کنیم که چه موقع کلاچ بگیریم .
 
نیروی ایجاد شده در موتور توسط سیستم انتقال نیرو از گیربکس به چرخ ها منتقل می شود. جعبه دنده در کنار کلاچ در این فرآیند نقش دارد. کلاچ سه کار را برای شما انجام می دهد. اول آنکه به وسیله آن می توانید دنده عوض کنید.
 
در ماشینی که اتومات نباشد بدون کلاچ  نمی توان دنده عوض کرد. دوم آنکه کلاچ رابط انتقال نیرو از موتور به چرخ است. در واقع زمانی که قرار باشد ماشین حرکت کند به وسیله کلاچ این انتقال صورت می گیرد.
 
بنابراین در اولین پاسخ به اینکه چه موقع کلاچ بگیریم باید بگوییم که از همان لحظه ابتدایی حرکت باید کلاچ بگیرید تا بتوانید دنده عوض کنید و سپس کلاچ را رها کنید تا ماشین راه بیوفتد. اما کار به این سادگی نیست.
 
باید پس از آنکه می پرسید چه موقع کلاچ بگیریم سوال بعدی در مورد نحوه رها کردن کلاچ باشد. سومین کاری که کلاچ انجام می دهد نقطه مقابل آن در هنگام شروع حرکت است. شما کلاچ می گیرد، ماشین را در دنده قرار می دهید، کلاچ را رها می کنید و به این وسیله قدرت موتور را به چرخ ها منتقل میکنید و در واقع ارتباط بین چرخ و موتور را برقرار میکنید.
 
سومین عملکرد کلاچ برعکس این است. شما به وسیله کلاچ دنده را خلاص می کنید و باعث می شوید ارتباط موتور با چرخ ها قطع شود. در این صورت درگیری بین نیروی محرکه و چرخ وجود نداد.
 

 

 

کلاچ رابط بین موتور و چرخ
زمانی که شما کلاچ را تا ته فشار دهید دیگر ارتباطی بین چرخ و موتور وجود ندارد. درواقع درگیری اتومبیل را با چرخ ها کاهش می دهید. پس موتور کنترلی بر روی چرخ ها ندارد. حال تصور کنید سرپایینی باشد و کلاچ گرفتید و خلاص کردید! شیب جاده بر چرخ حاکم است.
 
بنابراین باید بدانیم که چه موقع کلاچ بگیریم. باید هشیار باشید که کلاچ گرفتن به معنای قطع سیستم کنترل ماشین بر روی سرعت است.
 
ابتدا در پاسخ به سوال چه موقع کلاچ بگیریم اشاره به شروع حرکت کردیم. کار به صورت زیر انجام می شود:
 
شما هنگام شروع پای خود را بر روی کلاچ قرار میدهید و آن را تا انتها فشار می دهید. دنده سنگین یک را برای حرکت انتخاب می کنید. پای راست را روی پدال گاز می گذارید،  به اندازه 1500 دور در دقیقه گاز می دهید.
 
شما نیروی لازم برای حرکت را ایجاد کردید اما هنوز به چرخ ها منتقل نشده زیرا کلاچ را تا انتها فشار دادید و ارتباط بین موتور و چرخ قطع است. حالا تصور کنید 1500 دور در دقیقه ای که ایجاد کردید یکباره به چرخ منتقل شود. ناگهان ماشین به جلو پرت می شود. چاره چیست؟ ذره ذره نیرو را به چرخ بدهیم. چگونه؟ آرام ارام کلاچ را رها کنید تا به سرعت آهسته نیرو به چرخ منتقل شود. پس برای پاسخ به سوال چه موقع کلاچ بگیریم و چه موقع کلاچ را رها کنیم باید گفت زمانی که قرار است موتور از درگیری با چرخ خارج شود باید کلاچ را تا ته بگیریم، زمانی که قرار است موتور با چرخ درگیر باشد باید آرام کلاچ را رها کنیم.

 

در سربالایی چه موقع کلاچ بگیریم ؟
 شرایط سربالایی باید در جلساتی تمرین شود که شما تا حدودی بر عملکرد اتومبیل تسلط پیدا کردید. تصور کنید شرایط سربالایی است و در ترافیک گیر کرده اید، ترس از آن است که ماشین بدون اراده شما عقب رود، برای جلوگیری از این اتفاق همینطور که کلاچ را تا انتها فشار دادید دنده یک بگذارید و دور موتور را تا 1500 بالا ببرید و خیلی آرام کلاچ را بالا بیاورید.
 
جایی می رسد که ماشین می لرزد و راه می افتد. این نقطه نیم کلاچ است. این نقطه را رها نکنید. در نقطه نیم کلاچ ماشین به جلو حرکت می کند و اتصال دیسک و صفحه برقرار شده اما کاملا دیسک جذب صفحه نشده. کلاچ را 3 ثانیه در این وضعیت نگه دارید، ماشین عقب نخواهد رفت، پس از سه ثانیه با خیال راحت پا را از روی کلاچ بردارید.
 
کلاچ بر دور زدن حکم فرمایی می کند
قرار است دور بزنم، چه موقع کلاچ بگیریم. سوالی است که بسیاری از هنرجویان می پرسند. پیش از این گفتیم که نیم کلاچ را در لحظه حرکت اتومبیل سه ثانیه نگه دارید سپس پا را از روی کلاچ بردارید. اما در مورد دور زدن باید بدانید که همه کارها با کلاچ انجام می شود.
 
نیم کلاچ را تا زمانی نگه می دارید که اتومبیل کاملا دور زده و در مسیر مستقیم قرار گیرد. پس برای دور زدن، کلاچ می گیرید، دنده 1 می گذارید، آرام پا را از روی کلاچ بر دارید تا اولین لحظه که ماشین شروع به حرکت کرد. بیش تر از این کلاچ را بالا نیاورید و در همین اندازه و با همین سرعت دور بزنید. پس از آنکه در مسیر مستقیم قرار گرفتید پا را از روی کلاچ برمی دارید.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...