راهنمای خرید زنجیر چرخ

با فرا رسیدن فصل سرما و شروع بارش ها به صورت برف، به همراه داشتن زنجیر چرخ در خودرو بسیار ضروری است. زیرا در صورت برفی بودن جاده امکان تردد بدون زنجیر چرخ بسیار دشوار و حتی خطرناک می شود. از این نظر زنجیر چرخ باعث حفظ ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان آن می شود و همچنین از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری می کند. زنجیر چرخ ها در مدل ها و قیمت های مختلف در بازار عرضه می شود. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا راهنمای خرید زنجیر چرخ و نیز مساله قیمت آن را برای خوانندگان گرامی مورد بررسی قرار دهیم.

راهنمای خرید زنجیر چرخ

با فرا رسیدن فصل سرما و شروع بارش ها به صورت برف، به همراه داشتن زنجیر چرخ در خودرو بسیار ضروری است. زیرا در صورت برفی بودن جاده امکان تردد بدون زنجیر چرخ بسیار دشوار و حتی خطرناک می شود. از این نظر زنجیر چرخ باعث حفظ ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان آن می شود و همچنین از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری می کند. زنجیر چرخ ها در مدل ها و قیمت های مختلف در بازار عرضه می شود. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا راهنمای خرید زنجیر چرخ و نیز مساله قیمت آن را برای خوانندگان گرامی مورد بررسی قرار دهیم.

پنج‌‌شنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹:۳۴

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ ها به سه نوع فلزی، پارچه ای و کمربندی تقسیم می شود. در ادامه به معرفی هر یک از انواع زنجیر چرخ به همراه مزایا و معایب آن پرداخته ایم تا خریداران گرامی اطلاعات کافی و مفیدی از آن ها داشته باشند تا خریدی مطمئن و مطلوبی را به عمل آورند.

زنجیر چرخ فلزی
این نوع از زنجیر چرخ ها را رانندگان بسیاری استفاده می کنند. به طوری که در میان مردم این نوع زنجیر چرخ ها بیشتر شناخته شده هستند. وقتی این زنجیر چرخ روی چرخ ها نصب می شود حلقه ای فلزی به دور تایرها ایجاد می شود. کنترل خودرو به هنگام نصب این نوع زنجیر چرخ به خوبی انجام می شود. یکی از معایب اصلی این نوع زنجیر چرخ این است که امکان آسیب دیدن جاده وجود دارد. همچنین در صورت شکسته شدن آن، ممکن است به خودرو و قطعات جلوبندی آن آسیب جدی وارد شود. با این حال این زنجیر چرخ ها بسیار مستحکم بوده و به سادگی دچار شکسته شدن نمی شوند. از دیگر مزیت های این نوع زنجیر چرخ ها آن است که از لغزیدن و سر خوردن تایرها روی جاده برفی و یخ زده جلوگیری می کند.

استفاده از این نوع زنجیر چرخ های باعث می شود که به هنگام رانندگی احساس کنید که خودرو دچار لرزش زیادی شده است. با نصب چنین زنجیرهایی، سرعت خودرو کاهش قابل ملاحظه ای خواهد یافت و سرعت آن به 20 تا 30 کیلومتر خواهد رسید. علاوه بر این بالا بودن میزان وزن آن ها باعث ایجاد دشواری هایی در حرکت خودرو می شود. همچنین اگر این نوع زنجیرها زنگ بزند، به سرعت خراب می شوند.

زنجیر چرخ پارچه ای
زنجیر چرخ پارچه ای نوع دوم زنجیر چرخ ها را شامل می شود. البته به دلیل ساختار و جنس این نوع محصولات، نمی توان عنوان زنجیر چرخ را برای آن ها به کار برد. جنس این نوع زنجیر چرخ ها به گونه ای است که فلزات یا مواد جامد در آن وجود ندارد و همین موضوع باعث ایجاد اصطکاک میان زمین و لاستیک ها می شود و از لغزش چرخ ها جلوگیری می کند. مواد اولیه به کار رفته در این زنجیرها پارچه بوده که البته هزینه آن نیز بالاتر هست. همین بالاتر بودن هزینه خرید آن باعث شده است تا افراد کمی نسبت به خرید آن اقدام کنند. این نوع زنجیرها قابلیت استفاده در طولانی مدت را ندارند. از جمله مزایای اصلی این نوع زنجیر چرخ ها آن است که به سطح جاده و نیز خودرو صدمه ای وارد نمی شود. همچنین در حین نصب این زنجیرها و حرکت خودرو، هیچ صدا یا لرزشی احساس نمی شود. مزیت دیگر این محصول کم حجم بودن آن است که به راحتی می توان در صندوق عقب جا داد. با نصب این زنجیر روی چرخ ها می توان سرعتی در حدود 30 کیلومتر در ساعت را داشت که نسبت به زنجیر فلزی بیشتر است و هم چنین به علت سرعت بیشتر ساییدگی آن در مقایسه با نوع فلزی هم افزایش می یابد و خودرو بهتر می تواند روی برف ها و یخ ها حرکت کند.

زنجیر چرخ کمربندی
نوع سوم زنجیر چرخ هایی که در بازار عرضه می شود، زنجیر چرخ های کمربندی است. این نوع زنجیرها تمام قسمت های تایر را نمی پوشاند. در صورت انداختن تایرهای اسپورت به چرخ های خودرویتان، این زنجیر چرخ ها می تواند گزینه مناسبی باشد و برای رینگ های معمولی چندان قابل استفاده نیست. این نوع زنجیر چرخ ها از جنس ژله ای یا نانوپلیمر ساخته می شود. همچنین ماده ای به نام پلی اورتان در ساخت این محصول استفاده می شود که با ایجاد اصطکاک لازم میان سطح زمین و تایر، از لغزش و لیز خوردن چرخ ها جلوگیری می کند. این نوع زنجیرها در برف های نرم فرو نمی رود. این محصول برای چرخ های سایز 13 تا 16 انتخاب مناسب و ایده آلی است. سیستم جلوبندی و قطعات آن با استفاده از این زنجیرها دچار آسیب نمی شود. نصب این زنجیرها روی چرخ ها کار آسانی است و شما دچار مشکل نخواهید شد. قرار گرفتن این مدل زنجیر روی تایرها به نحوی است که پس از نصب محکم و ثابت در جای خود قرار می گیرد. از دیگر مزایای این نوع زنجیرها استحکام و مقاوت بالای آن هاست که به سادگی شکسته و پاره نمی شوند و حتی از یخ شکن هم برخوردار هستند. ساییدگی این زنجیرها روی سطح جاده به ندرت رخ می دهد. به طور کلی استفاده و نصب از این زنجیر چرخ ها آسان است و نیاز به زمان زیادی ندارد. به طوری که در نصب آن نیازی ندارید که از جک و چرخ بازکن استفاده کنید. رانندگی با این نوع زنجیر چرخ ها در مقایسه با دو نوع دیگر تقریبا به میزان دو برابر افزایش می یابد و این یک مزیت ویژه برای این زنجیرها به شمار می رود.

اندازه زنجیر چرخ
پیش از آن که اقدام به خرید زنجیر چرخ کنید، حتما سایز تایرهای خودروی خود را بدانید و مطابق آن زنجیر چرخ را انتخاب کنید. سایز تایر برخی از خودروها یکسان است و از این رو زنجیر چرخی که می خرید قابلیت استفاده در تایر خودروهای هم رده را دارد. برای مثال تایر خودروهایی همانند پراید، تیبا و ام وی ام هم اندازه بوده و میزان آن 110 است. اما خودروهای دیگر همانند خانواده پژو، روآ و رانا در یک گروه قرار می گیرد و اندازه آن 14 است. زنجیر چرخ ها با شماره 15 مناسب خودروهای تندر 90، زانتیا و سمند است. بنابراین در موقع خرید حتما به اندازه تایر و زنجیری که قصد خرید آن را دارید، دقت کنید.

مقایسه قیمت انواع زنجیر چرخ
زنجیر چرخ های موجود در بازار با قیمت های مختلفی عرضه می شود. زنجیر چرخ های فلزی نسبت به دو نوع دیگر ارزان تر است و از این جهت خرید آن مقرون به صرفه تر است. زنجیر چرخ های کمربندی که جنس آن ژله ای یا نانوپلیمری است در مقایسه زنجیر چرخ های فلزی قیمت بالاتری دارد. اما زنجیر چرخ های پارچه ای به مراتب نسبت به دو نوع قبلی قیمت بالاتری دارد که آن هم به دلیل وجود مزایای متعدد در آن است. این که کدام مدل زنجیر چرخ را خریداری کنید، بستگی به میزان بودجه شما و عملکردی است که از زنجیر چرخ انتظار دارید.

کلام آخر
در این مقاله موضوع راهنمای خرید زنجیر چرخ و همچنین مقایسه قیمت های انواع زنجیر پرداختیم. هر کدام از زنجیر چرخ های معرفی شده مزایا و معایبی دارند. اما به طور کلی زنجیر چرخ های پارچه ای نسبت به دو مدل دیگر کارایی بهتر و مزایای بیشتری دارد. اما به لحاظ قیمتی از دو نوع دیگر گران تر است. نکته مهم آن است که در شرایط برفی فصل سرما به همراه داشتن یک زنجیر چرخ در خودرو از هر نوعی که باشد یک ضرروت اجتناب ناپذیر است. زیرا این وسیله ساده باعث امکان پذیر شدن تردد روی برف ها و یخ ها شده و نیز از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری می کند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...