توصیه‌های کاربردی، برای شست‌وشوی خودرو

شست‌وشوی خودرو یکی از ساده‌ترین مواردی است که در طول عمر خودرو و افت قیمت آن تأثیرگذار است. اما چه زمانی باید خودرو را به کارواش برد یا در منزل به شست‌وشوی آن پرداخت؟

توصیه‌های کاربردی، برای شست‌وشوی خودرو

شست‌وشوی خودرو یکی از ساده‌ترین مواردی است که در طول عمر خودرو و افت قیمت آن تأثیرگذار است. اما چه زمانی باید خودرو را به کارواش برد یا در منزل به شست‌وشوی آن پرداخت؟

شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۳۳

خودرو برای مالک اصلی آن یک سرمایه&zwnjگذاری نسبتاً بزرگ است و در طول عمر آن هزینه&zwnjهایی زیادی خرج تعمیر و نگهداری آن مانند تعویض روغن، تایرها و لنت&zwnjهای ترمز می&zwnjشود. بسیاری از رانندگان که ارتباط نزدیکی با خودروی خود پیدا می&zwnjکنند و درواقع به آن شخصیت می&zwnjدهند، بیشتر موارد ایمنی و ملاحظات نگهداری آن را رعایت می&zwnjکنند. اما آیا تابه&zwnjحال مورد ساده&zwnjای مانند شست&zwnjوشوی خودرو را هم به عنوان یک سرمایه&zwnjگذاری بلند مدت در نظر گرفته&zwnjاید؟ هرچندوقت یک&zwnjبار باید خودرو را تمیز کرد؟ اهمیت این موضوع تا چه&zwnjحد است؟

کارواش

گاهی اوقات، تمیز کردن خودرو واضح و منطقی است. به عنوان مثال پس از رانندگی در یک جاده&zwnjی خاکی، خودرو به قدری کثیف می&zwnjشود که شست&zwnjوشوی آن به اولویت مهم تبدیل می&zwnjشود. یا کابوس پارک در زیر درختان و عملیات نامحسوس پرندگان روی شیشه&zwnjها و بدنه&zwnjی خودرو، که تقریباً هر راننده&zwnjای آن را تجربه کرده است. آیا باید شست&zwnjوشوی دستی یا کارواش خودرو را در قالب سرویس&zwnjهای تعمیر و نگهداری دانست؟ جواب این سؤال مثبت است. در واقع به دلایلی چون محافظت از رنگ بدنه و جلوگیری از خوردگی و زنگ&zwnjزدگی یا تمیز نگه&zwnjداشتن آن برای فروش به قیمت بالاتر در آینده، شستن خودرو بر اساس یک برنامه&zwnjی منظم امری لازم است.

شست&zwnjو&zwnjشوی خودرو هرچند وقت &zwnjیکبار لازم است؟

بیشتر کارشناسان، شست&zwnjوشوی خودرو را هر 2 هفته یا هر 20 روز یک&zwnjبار به&zwnjطور منظم توصیه می&zwnjکنند. اگر در منطقه&zwnjای زندگی می&zwnjکنید که نمک نسبتاً زیادی وجود دارد (نزدیک دریا یا مناطق برفی که بیشتر اوقات جاده&zwnjها نمک پاشی می&zwnjشوند)، برای جلوگیری از پوسیدگی، خوردگی و زنگ&zwnjزدگی باید در فواصل زمانی کمتری خودرو را شست&zwnjوشو داد.

کارواش

اگر بیشتر اوقات در مناطق روستایی و یا حاشیه&zwnjی شهرها که درخت&zwnjها و محیط سبز بیشتری وجود دارد، رانندگی می&zwnjکنید باید بیشتر از دیگر رانندگان مراقب خودرو باشید. همانطور که ذکر شد کابوس پرندگان، به دلیل اسیدی بودن نباید مدت زمان زیادی روی بدنه&zwnjی خودرو بماند؛ این مورد برای حشرات و شیره&zwnjیی گیاهان نیز صدق می&zwnjکند. در صورت وجود هرگونه از این موارد روی بدنه خودرو، هرچه زودتر به تمیز کردن آن&zwnjها اقدام کنید. اگر روزانه از خودرو استفاده نمی&zwnjکنید و در گاراژ سرپوشیده پارک می&zwnjشود، می&zwnjتوان فاصله&zwnjی بین دفعات کارواش یا شست&zwnjوشو را بیشتر کرد.

کارواش

باور عمومی بر این است که در فصل تابستان باید بیشتر به شست&zwnjوشوی خودرو پرداخت؛ اما جالب است بدانید که در فصل زمستان خودرو به شست&zwnjوشوی بیشتری نیاز دارد. قاتل بدنه&zwnjی خودرو در فصل سرما، نمک است. توصیه می&zwnjشود در این فصل به دفعات بیشتری و البته با دستگاه&zwnjهای فشار قوی به تمیز کردن و از بین بردن نمک روی بدنه بپردازید.

کارواش

بدیهی است که کابین خودرو در معرض نمک یا حشرات نیست، ولی از تمیز کردن این قسمت از خوردو غافل نشوید. برای تضمین نبود هرگونه خرده&zwnjهای موارد خوراکی، برگ خشک شده یا موی سگ از جاروی برقی به&zwnjخصوص در زیرپایی&zwnjها و شکاف صندلی&zwnjها استفاده کنید. برای شست&zwnjوشو و از بین بردن لک&zwnjهای صندلی&zwnjها، می&zwnjتوان از ترکیب آب گرم و مواد شوینده استفاده کرد. البته برای جلوگیری از پارگی و افت کیفیت روکش&zwnjهای چرمی، باید هر 3 ماه یک&zwnjبار آن&zwnjها را تمیز و از مواد مخصوص استفاده کرد. اگر رانندگی با خودرو شغل اصلی فرد باشد یا کابین بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار داد، این زمان به 2 ماه کاهش پیدا می&zwnjکند.

واکس و پولیش بدنه لازم است؟

برای حفظ کیفیت رنگ و حفظ بهترین شرایط بدنه، توصیه می&zwnjشود حداقل سالی 2 بار واکس زدن را در نظر داشته باشید. برای تشخیص وضعیت بدنه آزمایش زیر را انجام دهید:

کمی آب را روی بدنه&zwnjی خودرو بریزید. اگر آب به حالت قطره مانند در آمد، بدنه و رنگ در وضعیت مناسبی قرار دارد در غیر این&zwnjصورت، زمان واکس زدن فرا رسیده است.

کارواش

فواید واکس بدنه، بیشتر از صرفاً براق و زیبا کردن خودرو است. موارد خورنده&zwnjای که پیشتر ذکر کردیم، مانند نمک، شیره&zwnjی گیاهان، حشرات، کابوس پرندگان و ... ، با واکس زدن بدنه از بین می&zwnjروند. علاوه بر این واکس روی بدنه، به عنوان یک لایه&zwnjی محافط بین رنگ و گردوخاک عمل می&zwnjکند. در پایان، بهترین کاری که می&zwnjتوان برای تمیز کردن خودرو انجام داد، سرویس کامل پولیش و کارواش است. بیشتر مراکز کارواش حرفه&zwnjای و بزرگ، سرویس کامل شست&zwnjوشوی خودرو از کابین تا بدنه و جلوپنجره را با قیمت&zwnjهای مختلف انجام می&zwnjدهند. با این&zwnjکار که البته به راحتی توسط خود فرد هم قابل انجام است، نفس تازه&zwnjای به خودرو خواهید بخشید.

کارواش

بهترین توصیه&zwnjای که برای حفظ ظاهر و وضعیت خودرو می&zwnjتوان داشت، شست&zwnjشوی ساده هر 2 هفته، واکس بدنه هر 6 ماه و تمیز کردن کابین هر چند ماه یک&zwnjبار است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...