علت ریپ زدن خودرو

وقتی گفته می شود خودرو کاملا سالم است یعنی به هنگام استارت زدن دچار لرزش و خفه شدن نباشد. چنانچه در موقع روشن کردن خودرو احساس لرزش و یا به اصطلاح ریپ زدن را کردید باید علل آن را بررسی کنید.

بررسی عوامل در خودروهای مختلف

علت ریپ زدن خودرو

وقتی گفته می شود خودرو کاملا سالم است یعنی به هنگام استارت زدن دچار لرزش و خفه شدن نباشد. چنانچه در موقع روشن کردن خودرو احساس لرزش و یا به اصطلاح ریپ زدن را کردید باید علل آن را بررسی کنید.

پنج‌‌شنبه، ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰:۳۲

علل ریپ زدن خودرو در حالت های مختلف، متفاوت است و همچنین به وضعیت کلی سیستم داخلی خودرو هم بستگی دارد. در این مقاله به بررسی علل ریپ زدن خودرو و برخی از راهکارهای جلوگیری از این پدیده پرداخته ایم.

علل ریپ زدن خودرو در موقع روشن شدن
یکی از حالت های بسیار نامطلوب ریپ زدن خودرو در موقع صبح و وقتی است که خودرو در حال روشن شدن است. علت اصلی ریپ زدن در چنین حالتی عیب در سیستم جریان الکتریکی موتور است. از عواملی دیگری که موجب این اتفاق ناخوشایند می شود را می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکی از علل ریپ زدن خودرو به هنگام روشن شدن را می توان در به هم خوردن نسبت تراکم در محفظه احتراق دانست. این حالت به علل مختلفی از جمله آب بندی نبودن سوپاپ ها به طور کامل و یا خرابی و نیز سفتی فیلر آن ها اتفاق می افتد.

از دیگر علل ریپ زدن خودرو به هنگام روشن شدن مربوط به کهنگی و فرسودگی وایرها و یا نامناسب بودن شمع ها دانست که باعث نشتی در جریان الکتریکی و ریپ زدن می شود.

خراب شدن سنسورهای خودرو همانند اکسیژن، دمای موتور و نیز فشار هوای ورودی که ارتباط آن با ترکیب سوخت و هواست هم می تواند باعث ریپ زدن خودرو به هنگام روشن شدن شود.

چنانچه سوزن انژکتور خراب شود می تواند باعث عدم برق رسانی به موتور شده که نتیجه آن ریپ زدن خودرو می شود.

به هم خوردن تنظیمات کامپیوتر خودرو (ECU) هم باعث عدم سوخت رسانی کافی به محفظه احتراق و عمل جرقه زنی می شود که پیامد این وضعیت هم ریپ زدن خودرو به هنگام روشن شدن آن می شود.

ریپ زدن موتور به هنگام حرکت خودرو
یکی از علل ضربه زدن یا لرزش موتور به هنگام حرکت آلوده بودن محفظه احتراق است. به منظور رفع این عیب باید موتور باز شده و اجرام و کثیفی های داخل آن پاک سازی شود. البته باز شدن موتور خودرو باید توسط یک تعمیرکار کاملا ماهر و حرفه ای انجام شود.

گاهی اوقات لرزش و ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت به علت داغ شدن بیش از حد موتور اتفاق می افتد. در این حالت نخستین اقدام بررسی سیستم خنک کننده به لحاظ کارکردن صحیح است.

از دیگر علل لرزش موتور به هنگام حرکت خودرو مربوط به داغ شدن شمع هاست. به این منظور دهانه پلاتین شمع ها را باید تنظیم کنید. در صورتی که با این کار مشکل داغی شمع ها رفع نشود باید شمع ها تعویض شود.

ممکن است علت ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت به هم خوردن تنظیمات استاندارد دلکو باشد. برای رفع این مشکل تنظیم آوانس با میزان استاندارد آن ضروری است.

چنانچه عملکرد آوانس اتوماتیک گریز از مرکز درست و مناسب نباشد می تواند باعث لرزش و ریپ زدن شود. از این رو بررسی وضعیت فنرها و در صورت لزوم تعویض آن ها به منظور رفع عیب ایجاد شده لازم است.

علل ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت در سربالایی
مسدود بودن مسیر خروج دود می تواند باعث ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت در سربالایی باشد. در این وضعیت به علت این که مسیر دود مسدود است، دود و گازهای موتور به سختی از اگزوز خارج می شود و رفع مسدودی هم به طور مطلوب انجام نمی شود. همین مساله باعث ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت در سربالایی ها شده که گاهی باعث خفه شدن و خاموشی موتور هم می شود.

خراب و معیوب شدن مدار جرقه زنی که متشکل از وایر و چکش برق است هم می تواند علت دیگر ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت در سربالایی باشد.

خالی بودن باک و یا مخلوط شدن بنزین با آب در باک می تواند باعث نرسیدن سوخت کافی به درون موتور شده که پیامد آن ریپ زدن خودرو می شود.

نشتی داشتن مسیر لوله های هوا هم می تواند باعث ریپ زدن خودرو در سربالایی باشد. به این منظور باید به بررسی همه قطعاتی که با لوله های هوا ارتباط دارد پرداخته شود تا از وجود هر گونه نشتی اطمینان حاصل شود. همچنین باید تمام قطعات متصل به منیفولد هم سفت و محکم شود.

علل ریپ زدن خودرو به هنگام حرکت با سرعت بالا
اصلی ترین علت ریپ زدن خودرو به هنگام سرعت بالا پلاتین سوخته است. در این وضعیت ضروری است که پلاتین را با یک برس پاک کنید. چنانچه سوختگی زیاد باعث تغییر شکل پلاتین شود باید آن را با پلاتین جدید تعویض کنید. برای بررسی شمع هایی که بیش از یک پلاتین دارند باید تک تک آن ها را بررسی کرده و رفع عیب کنید. فاصله دهانه پلاتین چنانچه تنظیم نباشد باید از فیلترها برای رفع عیب آن ها استفاده کنید.

کثیف بودن وایرها و محکم وصل نبودن آن ها هم می تواند باعث ریپ زدن شود. به این منظور باید آن ها را باز کنید و پس از پاک کردن در جای خودشان به طور محکم ببندید. نهایتا هم همه اتصالات داخلی دلکو باید تمیز و محکم شود.

یکی دیگر از علل ریپ زدن خودرو به هنگام سرعت بالا خروج آب از اگزوز است. این پدیده به علت ترک خوردگی بدنه سیلندر اتفاق می افتد. علت دیگر خروج آب از سیلندر مربوط به سوختن واشر سرسیلندر است.

علل ریپ زدن خودروهای کاربراتوری
عللی که می تواند باعث لرزش و ریپ زدن خودروهای کاربراتوری شود شامل موارد زیر می شود.

چنانچه دهانه کاربراتور تنظیم نبوده و خراب باشد می تواند باعث لرزش موتور شود.

مشکلات و ایرادات مکانیکی درون موتور خودروهای کاربراتوری می تواند علت ریپ زدن خودرو باشد.

در خودروهای کاربراتوری امکان نیم سوز شدن پمپ بنزین وجود دارد که در این حالت ریپ زدن خودرو پدیده ای بسیار محتمل است.

چنانچه ایراد و خرابی در سنسور دریچه گاز خودروهای کاربراتوری ایجاد شود می تواند علت لرزش و ریپ زدن موتور شود.

علل رایج لرزش و ریپ زدن موتور به هنگام استفاده از گاز ال پی جی
عللی می تواند باعث ریپ زدن خودرو به هنگام استفاده از گاز ال پی جی به هنگام حرکت باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

اگر انژکتور گاز خودرو ایراد پیدا کرده و خراب شده باشد می تواند باعث لرزش موتور شود.

علت دیگر ریپ زدن موتور در حالت استفاده از گاز ال پی جی می تواند مربوط به یخ زدگی گاز درون رگلاتور و سوخت نرسیدن به موتور باشد.

اگر فشار گاز خروجی از رگلاتور تنظیم نباشد ریپ زدن موتور امری محتمل است.

کلام آخر
در این مقاله کوشش کردیم تا علل مختلف ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف را به زبان ساده بیان کنیم. به احتمال زیاد در طول رانندگی برایتان اتفاق افتاده است که خودرویتان دچار ریپ زدن شده باشد. از این رو با دانستن این علل در شرایط مختلف می توانید به میزان زیادی از به وجود آمدن حالت ریپ زدن موتور و همچنین از بروز پیامدهای زیانبار بعدی جلوگیری کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...